Transport kabotażowy – co to jest?

Transport kabotażowy – co to jest?

Kabotaż, choć nie stanowi pojęcia, z którym można spotkać się na co dzień, jest słowem doskonale znanym pracownikom z sektorów transportu, spedycji i logistyki. Słowo to ma wiele wspólnego z branżą transportową i określa wiele reguł, których należy przestrzegać podczas przewozu ładunku do niektórych państw. Co takiego dokładnie oznacza słowo kabotaż i jakie zasady wiążą się z procesem transportu kabotażowego? Odpowiedzi na to, czym jest transport kabotażowy, znajdziesz w poniższym artykule. 

Czym jest kabotaż?

Kabotaż to określenie oznaczające załadunek i rozładunek ładunku w tym samym państwie przez przewoźnika, którego siedziba mieści się w innym kraju. Jeżeli więc przewoźnik posiadający swoją działalność w polsce organizuje transport na terenie niemiec, zabierając ładunek z Berlina i rozładowując go w Monachium, może zostać to określone transportem kabotażowym. Wiele jednak zależy również od kilku regulacji, które bywają niekiedy nieco bardziej skomplikowane od definicji.

Jakie są zasady transportu kabotażowego?

Jeżeli chodzi o kabotaż, zezwala on na prowadzenie przedsiębiorcom działalności w innym kraju niż ten, w którym jest ona zarejestrowana. Ten rodzaj transportu może realizować przedsiębiorstwo zajmujące się zarobkowym przewozem towarów oraz posiadające firmę transportową, która należy do rejestru jednego z państw należących do Unii Europejskiej lub międzynarodowej organizacji gospodarczej EFTA.

Ponadto, niezbędnym wymogiem jest posiadanie licencji transportowej, zezwalającej na przewozy międzynarodowe. Warto również wiedzieć, że wszelkie przepisy związane z kabotażem dotyczą pojazdów ciężarowych oraz dostawczych, których masa nie przekracza 3,5 tony. Jak określają przepisy, transport kabotażowy może zostać zrealizowany wyłącznie tym pojazdem przewoźnika, który przekroczył granicę państwa oraz wtedy, gdy wykonany został docelowy transport międzynarodowy, poświadczony dokumentem CMR.

Transport kabotażowy - korzyści dla przewoźników

Jedną z największych korzyści, jaką niesie za sobą kabotaż, jest możliwość obniżenia kosztów dla przedsiębiorstw z branży transportowej oraz dbałość o środowisko. Jest to korzystne rozwiązanie dla przewoźników, którym zależy na ograniczeniu pustych kursów, a także klientów i kontrahentów firm transportowych, które dzięki temu mogą wynegocjować atrakcyjne ceny za zleconą usługę.

Sprawdź naszą ofertę

Ubezpieczenie kabotażowe jest rozszerzeniem ubezpieczenia OCP o pokrycie ryzyka uszkodzona ładunku podczas przewozu wewnątrz innych krajów Unii Europejskiej. Realizując przewozy kabotażowe, warto ubezpieczyć się na ryzyko uszkodzenia ładunku.

Kabotaż - ograniczenia

Ze względu na zagrożenie, jakie kabotaż niesie za sobą wobec lokalnych przewoźników, przekroczenie limitów przez firmy wykonujące kabotaż oraz ich pracowników jest surowo karane finansowo bądź poprzez nałożenie sankcji. W skrajnych przypadkach możliwe jest nawet unieruchomienie środka transportu należącego do przewoźnika, wykonującego ponadnormatywny kabotaż, a także odebranie licencji zezwalającej na wykonywanie przewozów międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisami, na terenie jednego państwa można wykonać maksymalnie trzy transporty kabotażowe, będące następstwem docelowego transportu międzynarodowego. Ostatnia z dostaw, realizowana w ramach kabotażu, musi zostać dostarczona nie później niż w ciągu siedmiu dni od chwili zakończenia docelowego przewozu międzynarodowego. Każdy przewoźnik musi posiadać przy sobie również wszelkie wymagane podczas transportu dokumenty, w tym między innymi list przewozowy CMR.

W jakim celu nakłada się ograniczenia kabotażowe?

Głównym celem ograniczeń stosowanych wobec firm zagranicznych jest ochrona wewnętrznego rynku danego państwa. Ceny usług transportowych różnią się od siebie w zależności od danego kraju, dlatego też w celu większego zarobku, przewoźnicy często realizują przewozy w innych państwach. Jest to procedura, która działa często na szkodę lokalnych firm transportowych, dlatego też ograniczenia są niezbędne, aby nie zostały one wyparte z rynku przez oferujące tańsze usługi firmy zagraniczne.

Jak uniknąć kary za naruszenia kabotażowe?

Niekiedy przedsiębiorcy mają problem z określeniem, czy wykonując transport obejmujący kilkukrotny załadunek i rozładunek towaru nie przekraczają oni wyznaczonych limitów. Warto wiedzieć, że w tej kwestii wiele tak naprawdę zależy zarówno od nadawcy towaru, jak i jego odbiorcy. Jeżeli nadawca będzie ten sam, jednak towar znajduje się w kilku różnych miejscach, jest to uznawane za jedną operację kabotażową. Natomiast w przypadku, gdy część towaru zostanie załadowana w tym samym mieście, lecz pochodzić będzie od dwóch różnych zleceniodawców, zostanie to uznane za dwie operacje kabotażowe.

Zasady transportu kabotażowego mogą wydawać się nieco skomplikowane, jednak zdecydowanie każdy przewoźnik powinien je szczegółowo przyswoić, jeżeli zamierza wykonywać kursy pomiędzy różnymi miastami innego państwa niż to, w którym zarejestrowana jest jego firma. Kary za naruszenia kabotażowe potrafią mocno odbić się na sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, gdyż w zależności od danego kraju, grzywny mogą wynosić od kilku do nawet kilkunastu tysięcy euro. Stosując się jednak do wyżej wymienionych zasad nie trzeba obawiać się dotkliwych skutków, jakie następują w przypadku zaniedbania tej kwestii.

5/5 - (1 vote)

Jan Myśliwiec

https://ubezpieczenieonline.com.pl

Na rynku ubezpieczeniowym funkcjonuje czynnie od 20 lat. Na blogu staram się w przystępny sposób przekazać swoją wiedzę i odpowiedzieć na pytania użytkowników. Prywatnie pasjonuje się teologią oraz starożytnym Egiptem.